Najdlhšie slovenské slovo: Poznáte najdlhšie slovo na Slovensku?

Celé opisy skrátené do jedného slova, jedinečná štruktúra jazyka či potreba jednoznačne a čo najpresnejšie popísať konkrétne javy. Aj toto sú niektoré z dôvodov, z ktorých pramení tendencia jazykov vytvárať dlhé slová.

V slovanských jazykoch sa dlhé slová tvoria najmä skladačkou predpon, prípon, prípadne zložením koreňov slov, ale v bežnej komunikácii je takýchto slov menej.

Aké je najdlhšie slovo v slovenčine?

Hoci v porovnaní s inými slovanskými jazykmi, napríklad poľštinou alebo češtinou, je tvorba veľmi dlhých slov v slovenčine menej výrazná, aj v našom jazyku nájdeme výrazy, ktoré dokážu preveriť rečnícke umenie.

S otázkou o najdlhšom slove sa často stretávajú aj v Jazykovom ústave Ľudovíta Štúra. Podľa Kataríny Kalmárovej však odpoveď nie je jednoznačná, pretože záleží od zadefinovania kritérií.

10 871 odberateľov

Newsletter Translata Brífing: Získajte praktické tipy z oblasti prekladov a podnikania v zahraničí

Pravidelná dávka inšpirácie pre efektívnejšiu prácu s cudzími jazykmi

Prihláste sa k odberu

Ak vynecháme napríklad nezmyselné citoslovcia alebo umelo vytvorené slová, ktoré sa v skutočnej komunikácii nepoužívajú, na rekord môžu ašpirovať číslovky, ktoré sa podľa Pravidiel slovenského pravopisu v základnom tvare môžu písať ako jedno slovo (okrem čísloviek obsahujúcich milióny, miliardy a bilióny). Za jedno slovo potom môžeme považovať napríklad aj číslovku „sedemstodeväťdesiatsedemtisícsedemstodeväťdesiatsedem“ (53 písmen).

Možno vám napadlo, že slová ako milióny a trilióny môžu obsahovať viac písmen a pôsobiť zložitejšie. Je však dôležité si uvedomiť, že číslovky označujúce väčšie množstvá, ako sú milióny, miliardy či bilióny, sa v slovenčine píšu oddelene.

Napríklad:

Toto pravidlo pomáha lepšej čitateľnosti a prehľadnosti textu. Zaujímavé je, že aj keď sa tieto čísla môžu zdať obrovské a ich písaná forma zložitá, pravidlá písania ich robia jasnejšími a prehľadnejšími.

Ak je kritériom podmienka používania slova v bežnom jazyku, za najdlhšie slovo v slovenčine sa považuje „najneskomercionalizovávateľnejšieho“ (35 písmen). Slovo najnezrevolucionalizovateľnejšiemu síce má 34 písmen, no podľa Kataríny Kalmárovej sa toto slovo nevyskytuje v bežnej jazykovej praxi.

Mnohí tiež spomínajú aj slovo „najneobhospodarovateľnejšieho“ (31 písmen).

Pri preklade zo slovenčiny do angličtiny narážajú prekladatelia na problém, ako adekvátne preložiť takéto dlhé slovenské výrazy, keďže angličtina preferuje skôr kratšie a jednoduchšie slová.

Európski špecialisti na dlhé slová

V porovnaní s inými svetovými jazykmi je však slovenčina pomerne striedma. Mnohé jazyky dokážu vyskladať slová s extrémnymi dĺžkami:

  1. Za nekorunovaného šampióna zložených slov môžeme vyhlásiť nemecký jazyk: právne a technické termíny ako „Rindfleischetikettierungsüberwachungsaufgabenübertragungsgesetz“ (63 písmen) ukazujú, aké slová dokážu vzniknúť spájaním podstatných mien.
  2. Fínčina a maďarčina majú zasa takzvanú aglutinačnú štruktúru, kde sa na koreň slova vrstvia prípony. Napríklad slovo „lentokonesuihkuturbiinimoottoriapumekaanikkoaliupseerioppilas“ (61 písmen) vo fínčine označuje technika na cvičnej leteckej turbíne.
  3. Islandčina sa tiež hrá so slovotvorbou a spájaním podstatných mien podobne ako nemčina. Slovo „Vaðlaheiðarvegavinnuverkfærageymsluskúraútidyralyklakippuhringur“ (64 písmen) označuje konkrétny typ kľúčového krúžku.
  4. Aj angličtina vie prekvapiť. Hoci nemá prirodzený sklon k zloženým slovám, poznáme výrazy ako „pneumonoultramicroscopicsilicovolcanoconiosis“ (45 písmen), ktoré označuje pľúcne ochorenie spôsobené vdýchnutím veľmi jemného kremíkového prachu.

Vyskúšajte si, na koľkýkrát sa vám podarí vysloviť najdlhšie slovo na Slovensku bez chyby.

It's a dream come true for me to work for a company where I trust the people and the services 100%. Peter Drucker was right about one thing: "The best way to predict the future is to create it," which is why it'll be my pleasure to brief you on the future direction of the translation sphere as well as the hidden pitfalls of marketing.