Nezabúdajte, že aj keď sa vaša práca končí, je potrebné vybaviť ešte niekoľko náležitostí. Aké potvrdenia vám musí zamestnávateľ vystaviť počas trvania a po skončení pracovného pomeru?
Potvrdenie zamestnávateľa o trvaní pracovného pomeru
Prvým z dokumentov, ktoré môže zamestnanec získať od svojho zamestnávateľa, je potvrdenie o trvaní pracovného pomeru. Tento dokument je potrebný napríklad na účel poskytnutia úľavy poplatku za komunálne odpady alebo na príspevok na dochádzku za prácou.
Potvrdenie obsahuje základné informácie o zamestnávateľovi aj zamestnancovi (meno, adresa, rodné číslo) a informácie o pracovnom pomere: dátum jeho začiatku, počet odpracovaných a neodpracovaných dní. Potvrdenie sa vystavuje za každý mesiac zvlášť.
Zápočtový list alebo potvrdenie o zamestnaní
Pri skončení pracovného pomeru je zamestnávateľ povinný vydať zamestnancovi potvrdenie o zamestnaní, tzv. zápočtový list. Túto povinnosť musí zamestnávateľ splniť bez toho, aby ho zamestnanec o vydanie potvrdenia požiadal, na základne § 75 Zákona 311/2001 Z.z. Zákonník práce.
Zápočtový list obsahuje údaje o zamestnávateľovi a zamestnancovi, druh vykonávaných prác, počet odpracovaných rokov, zrážky zo mzdy (exekúcia, výživné, pokuty) a informáciu o tom, či bolo zamestnancovi vyplatené odchodné. Tento dokument môže požadovať nasledujúci zamestnávateľ a slúži tiež pre účely vybavovania starobného dôchodku.
Výstupný list
Výstupný list nie je v Zákonníku práce presne definovaný, ale v praxi sa ním potvrdzuje vyrovnanie záväzkov zamestnanca voči zamestnávateľovi. Dokument by mal obsahovať základné údaje o zamestnancovi a zamestnávateľovi, zoznam záväzkov a údaj o tom, či boli vyrovnané.
Vyrovnanie záväzku má najčastejšie podobu odovzdania vecí, ako napríklad firemný notebook, mobilný telefón, kľúče, pracovné pomôcky a iné zverené hodnoty, ktoré je zamestnanec povinný vrátiť. Vyrovnanie všetkých záväzkov potvrdzujú jednotlivé oddelenia zamestnávateľa.
Potvrdenie zamestnávateľa na účely nároku na dávku v nezamestnanosti
Potvrdenie zamestnávateľa na účely nároku na dávku v nezamestnanosti v minulosti vystavoval zamestnávateľ zamestnancovi, ktorý ho následne predkladal Sociálnej poisťovni. Dnes už stačí predložiť iba vyplnenú žiadosť o dávku v nezamestnanosti. Sociálna poisťovňa žiada potvrdenie zamestnávateľa výlučne v sporných prípadoch, a to priamo od zamestnávateľa.
O priznanie dávky v nezamestnanosti je potrebné požiadať v pobočke Sociálnej poisťovne (SP) podľa trvalého bydliska. Po strate zamestnania má na ňu nárok každý zamestnanec, ktorý pracoval na hlavný pracovný pomer, skrátený úväzok alebo dohodu o vykonaní práce a zamestnávateľ mu platil sociálne poistenie najmenej 2 roky.
Príspevok na dochádzku za prácou
Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny poskytuje mesačne príspevok na dochádzku za prácou z miesta bydliska do miesta výkonu zamestnania. Príspevok slúži na úhradu časti cestovných výdavkov. Nárok naň má každý, ktorý bol evidovaný na úrade práce ako uchádzač o zamestnanie najmenej 3 mesiace a následne si našiel nové zamestnanie.
O príspevok na dochádzku za prácou písomne požiada najneskôr do jedného mesiaca od nástupu do zamestnania. Úrad práce môže vyžiadať tak písomnú žiadosť o poskytnutie príspevku na dochádzku za prácou, ako aj potvrdenie zamestnávateľa o trvaní pracovného pomeru za každý mesiac osobitne.
Potvrdenie o pracovnom pomere bez trvalého pobytu na území Slovenskej republiky
Potvrdenie o pracovnom pomere pre zamestnanca bez trvalého pobytu na území Slovenska najčastejšie vyžaduje zdravotná poisťovňa, v ktorej môže byť zamestnanec poistený súbežne s poisťovňou vo svojej krajine. Dokument obsahuje základné údaje o zamestnancovi a zamestnávateľovi, dátum začiatku pracovného pomeru a miesto výkonu práce.
Dokumenty súvisiace s trvajúcim alebo ukončeným pracovným pomerom patria medzi najčastejšie úradné preklady. V prípade, že potrebujete potvrdenie o trvaní pracovného pomeru či zápočtový list, neváhajte a kontaktujte nás. Preklady všetkých typov úradných dokumentov vybavíte na jednom mieste u nás.